Vstřikování benzínu

23. května 2008 v 17:38 | kubajzlik |  Oprava a údržba vozidel

Maturitní otázka č. 25. Vstřikování benzínu


Rozdělení:
1) Přímé vstřikování
2) Nepřímé vstřikování

Palivo je v přesně odměřeném množství, které odpovídá okamžitému režimu práce motoru. Palivovým čerpadlem je jemně rozprášeno vstřikovacími tryskami. U přímého vstřikování benzínu je palivo vstřikováno přímo do válce. U přímého vstřikování je palivo vstřikováno do směšovací komory (na sacím potrubí), nebo je vstřikováno do sacího kanálu na sací ventil.

Účel:
1) Vstřikovat jemně rozprášené palivo do nasávaného vzduchu
2) Upravit směšovací poměr paliva se vzduchem v závislosti na otáčkách, zatížení a teplotě.
3) Udržovat nízký podíl škodlivin ve výfukových plynech.

Výhody oproti karburátoru:
- Přesnější vytvoření vytvoření, odměření paliva ve vzduchu za všech pracovních podmínek
- Vstřiková probíhá větším rozdílem tlaku, tlakem palivového čerpadla oproti menšímu tlakovému rozdílu v difuzoru karburátoru
- Přívod paliva v jemně rozptýlené formě
- Krátké vzdálenosti a časy dopravy k válci
- U vícebodového vstřikování rovnoměrné rozdělení paliva do jednotlivých válců
- Snížení spotřeby paliva
- Redukce množství škodlivin ve výfukových plynech

Rozdělení vstřikovacích systémů:
a) přímé
b) nepřímé - jednobodové SPI (CFI)
- vícebodové vstřikování (necentrální) MPI

Nepřímé vstřikování může být provedeno ve systémech

1) Jetronic - tvorbu změny zabezpečuje elektronická řídící jednotka, zapálení změny je na řídící jednotce nezávislé, je řízeno rozdělovačem
2) Motronich - tvorbu směsy i dobu zapálení řídí elektronická řídící jednotka

Nepřímé vstřikování:
U tohoto vstřikování má každý vůbec svůj vstřikovací ventil. U vícebodového vstřikování rozlišujeme tyto způsoby vstřikování benzínu:

a) Simultánní (současně) vstřikování:
Všechny vstřikovací ventily motoru se ovládají současně bez ohledu na to jaký zdvih ve válci probíhá. Čas potřebný pro odpaření paliva je pro jednotlivé válce velmi rozdílný, aby se dosáhlo co nejlepšího shoření směsy, je palivo vstřikováno ve dvou dávkách.

Sdružené vstřikování:
Při tomto se otvírají jen určité skupiny ventilů

Sekvenční:
Vstřikovací ventily vstřikují jednotlivé po sobě v pořadí zapalování bezprostředně před začátkem sání celou dávkou paliva

Přímé vstřikování:
- GDI
- DI
- FSI
U tohoto vstřikování je palivo vstřikováno v průběhu sacího, nebo kompresního zdvihu přímo do pracovního prostoru válce (vzduchové náplně), kde je se odlučuje a je zapáleno zapalovací svíčkou. Přímím vstřikováním paliva nemůže dojít ke konvenci paliva na stěnách sacího potrubí. Nevznikají žádné kondenzační ztráty. Tvorba změny se vzduchem závist na provozní oblasti motoru, motor pracuje v úsporném režimu, nebo výkonném režimu.

Znaky motorů s přímím vstřikováním:
Sací kanály jsou skoro svislé, aby se dosáhlo požadovaného směru proudění nasávaného vzduchu:
- Použití vysokotlakého palivového čerpadla, které dopravují palivo ke vstřikovačům tryskám pod tlakem 5MPa.
- Vysokotlaké vířivé vstřikovací trysky u kterých se mění charakter a obraz výstřiku podle provozní oblasti ve které motor pracuje.
- Jsou tvarové písty - dno pístu není rovné, je na něm vytvořen deflektror a vybrání, které ovlivňují proudění vzduchu a změny paliva se vzduchem ve válci
Palivový systém má dvě části, nízkotlakou část ve které je tlak cca 0,33MPa a vysokotlakou část ve které je vstřikovací tlak cca 5MPa. Vstřikovací tlak musí být větší než je tlak kompresní.
 

5 lidí ohodnotilo tento článek.

Komentáře

1 Jakub Jakub | 31. ledna 2014 v 11:56 | Reagovat

Ahoj
Možná by nevadilo ,kdyby tu byli rozepsány systémy jako Mono Motronic ,Motronic a K- Jetronic, Ke-Jetronic :-)

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama