Princip činnosti čtyřdobého zážehového motoru

23. května 2008 v 17:31 | kubajzlik |  Oprava a údržba vozidel

Maturitní otázka č. 21. Princip činnosti čtyřdobého zážehového motoru

Zážehový motor je spalovací motor, u něhož je směs paliva a vzduchu ve válci zapálena (zažehnuta) elektrickou jiskrou, kterou obvykle vytvoří zapalovací svíčka. Tím se liší od vznětového motoru, kde dochází k samovznícení vstříknutého paliva díky teplotě stlačeného vzduchu.
Pracují s nižším kompresním tlakem, nejvyšší točivý moment a výkon leží ve vyšších otáčkách, jejich chod je tichý a pravidelný. Pro správnou funkci zážehových spalovacích motorů je důležitá odolnost paliva proti samovznícení, kterou udává oktanové číslo.
Čtyřdobý spalovací motor je pístový motor,pracující na čtyřech pohybech pístu. První čtyřdobý spalovací motor, který využíval benzín, sestrojil v roce 1876 německý inženýr Nicolaus Otto. Ve srovnání s v té době dominujícím parním strojem byl menší, lehčí a postupem času i tišší, čistší a především účinnější, byť dosažení spolehlivosti parního stroje trvalo mnoho dalších desítek let. Vynález spalovacího motoru dal impuls odbytu a zpracování ropy. V prvních deseti letech jeho existence se ho prodalo deset tisíc kusů
1. sání - Píst se pohybuje směrem do dolní úvrati (DÚ), přes sací ventil je nasávána pohonná směs.
2. komprese - Píst se pohybuje směrem do horní úvrati (HÚ). Oba ventily jsou uzavřené. Nasátá směs zmenšuje svůj objem, zvětšuje tlak a teplotu. Těsně před horní úvratí je směs zapálena elektrickou jiskrou
3. expanze - Oba ventily jsou uzavřené. Směs paliva a vzduchu zapálená elektrickou jiskrou shoří. V pracovním prostoru válce se prudce zvýší teplota i tlak vzniklých plynů. Ty expandují a během pohybu pístu směrem dolů konají práci.
4. výfuk - Píst se pohybuje směrem do HÚ. Výfukový ventil je otevřený. Spaliny z pracovního prostoru válce jsou vytlačovány do výfukového potrubí.
Kompresní poměr: objem kompresního prostoru + zdvihový objem válce / objem kompresního prostoru
 

Buď první, kdo ohodnotí tento článek.

Komentáře

1 Martin Konrád Martin Konrád | E-mail | 8. června 2009 v 19:41 | Reagovat

děkuji ti moc si mi pomohll je to superrrr [:tired:]  [:tired:]  [:tired:]  8-)  8-)  8-)

2 kubajzlik kubajzlik | E-mail | Web | 8. června 2009 v 20:13 | Reagovat

;-)  8-)

3 Weyllif Weyllif | 2. května 2010 v 16:32 | Reagovat

Kámo,,seš frajer,,dík

4 Marcus Marcus | 12. listopadu 2010 v 17:43 | Reagovat

hochu dik, pisu sloh na tema cinnost ctyrdobeho zazehoveho motoru :D moc to pomohlo dik

5 duke planes duke planes | 19. listopadu 2011 v 10:00 | Reagovat

Díky kámo pomohlo mi to

6 Štěpán Kupka Štěpán Kupka | E-mail | Web | 9. února 2012 v 13:55 | Reagovat

Tat tohle jeúplně mucQózní stránečka. <3 MucQ :***** Miluju tento webíček :P**** Miluju vás klucí ! =)*

7 Karlos Karlos | 8. ledna 2013 v 7:17 | Reagovat

Paraaaada Thx lepší než wikipedia :O parada fakt dík ;-)

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama