Převodovky

23. května 2008 v 17:17 | kubajzlik |  Oprava a údržba vozidel

Maturitní otázka č. 15. Převodovky


Je umístěna mezi spojkou a rozvodovkou, přenáší točivý moment a otáčky motoru

Účel:
- mění počet otáček
- přenáší a mění točivý moment motoru
- umožňují chod naprázdno (volnoběh) i u stojícího vozidla
- umožňují změnu směru otáčení při couvání
i > 1 - převod do pomala
i < 1 - převod do rychla
i = 1 - přímí převod


Základní pojmy a definice:

1) Převod:
Umožňuje přenos pohybu a silového momentu mezi vstupním (hnacím) a výstupním (hnaným) členem. Převod přenáší pohyb rotační, ale i přímočarý vratný a kývavý.

2) Vstupní a výstupní členy:
Vstupní člen je takový, kterým rotační pohyb a točivý moment do převodu vstupuje.

3) převodový poměr i:
Je číslo, které uvádí poměr mezi otáčkami vstupními a výstupními.

Druhy převodovek s ozubenými koly:

1. Převodovky s čelními ozubenými koly bez synchronizace
2. Převodovky s čelními ozubenými koly se synchronizací
3. Planetové převodovky

1. Převodovky s čelními ozubenými koly bez synchronizace:
Tříhřídelová třístupňová převodovka s přesuvnými koly.
V převodovce jsou tři hřídele: - hnací (vstupní)
- hnaný (výstupní)
- předlohový


2. Převodovky s čelními ozubenými koly se synchronizace:
Převodovky se skládá ze skříně a víka, ozubených soukolí, hřídelí, ložisek, těsnícího a řadícího ústrojí.
Ozubená kola se otáčí v olejové lázni, protože olej snižuje tření a opotřebení, odvádí teplo a snižuje hlučnost převodovky.
Hřídele jsou uloženy ve valivých ložiskách.
Tyto převodovky mohou být: - tříhřídelová
- dvouhřídelová

a) Tříhřídelové: používají se u vozidel s motorem v předu a pohonem vzadu.

Vícenásobné převodovky:
U těžkých nákladních automobilů a teréních vozidel má převodovka umožnit provoz spalovacího motoru v oblasti nízké spotřeby paliva i v oblasti vysokého výkonu. Zatížení vozidel a jízdní podmínky se mění v širokém rozsahu.
Co nejlepší využití výkonu spalovacího motoru je zajištěno spojením několika stupni převodovky s předřazenou redukcí nebo s přídavným redukčním převodem, který je umístěn za vlastní převod.

Rozdělovací převodovky:
Pokud má vozidlo více hnacích náprav, musíme rozdělit točivý moment na všechny hnací nápravy. K tomu se používá rozdělovací převodovka.
Velikost točivého momentu, který je přiváděn k jednotlivým nápravám lze rozdělit v určitém poměru např. 50:50, 70:30…

Obvyklá uspořádání:
a) Rozdělovací převodovka bez mezinápravového diferenciálu - V tomto případě je trvale poháněna pouze jedna náprava, další se připojuje podle potřeby.
b) Rozdělovací převodovka s mezinápravovým diferenciálem - Přední i další náprava jsou trvale spojeni, to je tzv. stálý pohon všech kol.

3. Planetové převodovky:

Základní soukolí planetového převodu:
1 - centrální kolo
2 - satelity
3 - korunové kolo
4 - unášeč satelitů
5 - hřídel spojená s centrálním kolem
Výhody:
- zjednodušené řazení, není potřeba vyrovnávat obvodové rychlosti řazených částí, rychlostní stupně se řadí pod zatížením
- menší zatížení boků zubů => lze přenášet vyšší točivý moment
- tišší chod, protože všechna kola jsou ve stálém záběru
- menší rozměry

Příklady spojení planetového soukolí:
- dvě nebo tři planetové soukolí řazená za sebou vznikne tří, nebo čtyř stupňová převodovka
- spojení dvou planetových soukolí s jedním centrálním kolem, vznikne třístupňová převodovka (SIMPSON)
- spojení dvou planetových soukolí s jedním korunovým kolem => třístupňová (RAVIGNEAUX)
- spojení soukolí SIMPSON s jedním předřazeným planetovým soukolím vznikne čtyřstupňová převodovka

Hydrodynamický měnič točivého momentu:

Účel:
- zvětšuje točivý moment
- u vozidel se samočinnou převodovkou plní funkci rozjezdové spojky

Konstrukce:
Měnič je tvořen lopatkovým kolem čerpadla, které je spojeno s klikovou hřídelí motoru. Hnané lopatkové kolo turbíny je spojené s výstupní hřídelí, dále je tvořen lopatkovým kolem reaktoru, které je opatřeno volnoběžkou.
Kola jsou uložena ve skříni, která je zaplněna olejem, který je do skříně přiveden ze samostatné nádrže čerpadlem.



Převodovky jsou vyrobeny z mnoha součástí, které mohou být silně dynamicky namáhané.
Na součásti převodovek dále působí chvění, střídání teplot, rázy přenášené od motoru nebo i od hnacích kol. I přes toto namáhání patří převodovky mezi spolehlivá zařízení s dobrou životností. Předpokladem dlouhodobé spolehlivosti převodovky je správný a šetrný provoz, preventivní údržba a péče. Dále musí plnit správně svou funkci souvislé skupiny (spojka, rozvodovka, hnací hřídel, řazení atd…)
 

3 lidé ohodnotili tento článek.

Komentáře

1 asd asd | 4. dubna 2011 v 14:59 | Reagovat

to je docela malo ne? :-D

2 Peťan Peťan | Web | 6. listopadu 2012 v 12:12 | Reagovat

Málo? Mě to přijde k převodovkám docela dost :)

3 Jan Jan | E-mail | Web | 27. května 2014 v 12:32 | Reagovat

Tak já jsem si u maturity vytáhl převodovky a docela dobrý. Hodně se mi líbí chip tuning, tak to není tak složité zapůsobit i znalostmi z této oblasti.

4 Martiin Koutný Martiin Koutný | E-mail | 7. července 2014 v 16:03 | Reagovat

Zdravím, chci se zeptat zda se vyplatí dávat spravovat převodovku a nebo raději koupit novou? V servise mi řekli že mi to spraví, ale mám strach, že když se už jednou zasekla, tak že to spraví a za nějakou dobu do udělá to stejné.

Zvažuji právě že koupím na netu novou, protože jsem našel http://www.nejautodily.cz/autodily-prevodovky/ a plno dalších prodejců.

Co tedy radíte?

5 Karel Karel | Web | 27. listopadu 2014 v 12:10 | Reagovat

Fascinuje mě koncept planetové převodovky. Aby ji člověk pořádně pochopil, je nejlepší video. Nějaké jsem viděl na youtube, jen to bylo anglicky a už nevím, podle čeho jsem to hledal. Planetary gear? Snad.

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama