Pérování

23. května 2008 v 16:34 | kubajzlik |  Oprava a údržba vozidel

Maturitní otázka č. 4 Pérování


1. Účel:
- zmírnit rázy a otřesy karoserie způsobené nerovnostmi na vozovce
- zmenšit namáhání rámu a samonosných karoserií hlavně krutem
- udržet všechna kola pokud možno ve stálém styku s vozovkou
Pérování je umístěno mezi nápravami a rámem (samonosnou karosérií)
Má vliv na:
- pohodlí jízdy
- bezpečnost jízdy
- stabilitu vozidla v zatáčce
Důležité pojmy:
- kmitání:
při přejezdu přes nerovnosti dochází k rozkmitání kol i karoserie. Při pohybu kola k vozidlu se pružina stlačuje, tento pohyb se přenáší na karosérii a ta se rovněž pohybuje kolmo vzhůru. Po určité době překoná tíhu odpružené hmoty vozidla sílu pružiny a karoserie se začne pohybovat zpět. Když dosáhne maximální dolní výchylku, začne se pohybovat opět vzhůru. Toto kmitání bude pokračovat tak dlouho, dokud nebude vnějšími vlivy utlumeno, pak hovoříme o tlumeném kmitání.
- frekvence vlastních kmitů pružiny:
Je počet kmitů pružiny, kterým po rozkmitání pružina kmitá. Frekvence vlastních kmitů není závislá na amplitudě a závislosti na tvrdosti pružiny kmitání sama po určité době ukončí (hovoříme o samotlumícím účinku pružiny). Tvrdost pružiny má také vliv na frekvenci vlastních kmitů, čím je pružina tvrdší, tím je frekvence kmitů vyšší.
- tvrdost pružiny:
je závislá na konstrukci a zatížení, závislost na konstrukci záleží na druhu pružiny. Na zatížení je tvrdost pružiny závislá nepřímo, čím větší je zatížení, tím je tvrdost pružiny menší a obráceně
2. Pružící systémy automobilů
- Pneumatiky pohlcují kmity od drobných nerovností vozovky a tím zmenšují výkmit náprav
- Pružná sedadla doplňují celý systém a zachycují kmity a chvění
3. Hodnocení jednotlivých pružin
- Konstrukční složitost a nároky na údržbu
- Využití materiálů: vztah mezi částmi pružiny a jejími rozměry a případně hmotností
- Schopnost pružiny vést nápravnici tj. přenášet mezi nápravou a rámem tažné,
brzdné a suvné síly
- Progresivita pružiny: tj. vztah mezi vlastním kmitočtem pružiny a jejím zatížením v ideálním případě musí mít pružina i při změně zatížení stále stejný kmitočet, tedy musí mít proměnou tvrdost. Dosahuje se jí konstrukčními úpravami nebo vyplívá z konstrukce pružiny
- Samotlumící účinek: schopnost po určité době tlumit své vlastní kmity. Tyto účinky jsou závislé na druhu pružiny a její konstrukci
4. Klasické způsoby pérování
a) Listové pružiny
Pružina je tvořena hlavním listem s oky a dalšími listy. Listy jsou spojeny středovým šroubem, který zabraňuje osovému pohybu listů a dále jsou listy spojeny třmeny nebo sponami.
- konstrukční složitost je velká, nároky na údržbu jsou zvýšené
- využití materiálu je špatné, pružiny jsou velké a těžké. Schopnost vedení nápravy je při běžném uložení zajištěna. Pokud je pružina pouze opřena o patky, musí být doplněna ústrojím pro přenos sil mezi nápravou a rámem.
- Progresivita pérování je dosažena těmito konstrukčními úpravami:
b) Vinuté pružiny
Vlastnosti:
- malá konstrukční složitost, nenáročné na údržbu
- využití materiálu je velmi dobré
- vedení nápravy vinuté pružiny nezabezpečují, přenos sil mezi nápravou a rámem musí být zabezpečen příslušnými mechanismi
- progresivita pérování je zabezpečena konstrukčními úpravami
- samotlumící účinky pružina nemá
c) Torzní zkrutná tyč
Konstrukce:
Tyč kruhového průřezu je po celé délce broušena stejný průměr, na konci jsou hlavy opatřené buď šestihranem, nebo jemným drážkováním.
Tyč může být opatřena ochranným obalem z plastu, který ji chrání před poškozením, nebo ocelová trubka, která ji chrání před poškozením a zabraňuje jejímu namáhání na ohyb.
Umístění na vozidlech
Tyč může být umístěna podélně nebo příčně
Vlastnosti:
Konstrukční složitost je malá, vyžaduje minimální údržbu. Využití materiálu je průměrné. Schopnost nést nápravu torzní tyč nemá, protože by byla nevhodně namáhaná na ohyb.
Progresivita pérování - pro dosažení progresivity může být torzní tyč doplněna zkrutnou trubkou kdy po určitém zkroucení torzní tyče se začne kroutit také trubka. Samotlumící účinky torzní tyč nemá.
d) Pryžové pružiny
Využívají elastických vlastností pryže. Může být použita přírodní i syntetická pryž. Konstrukční uspořádání je velmi rozmanité. Pružina může být namáhána na krut, tlak a střih.
Vlastnosti:
Konstrukční složitost je malá, minimální údržba. Využití materiálu je vzhledem k vysoké elastičnosti pryže vynikající. Schopnost vést nápravu, záleží na konstrukci. Progresivita pérování závisí na způsobu namáhání pružiny a částečně i na jejím tvaru. Samotlumící účinky jsou dobré. Mají malou hlučnost a opotřebení. Jsou citlivé na teplotu. Po určité době se začne projevovat trvalá deformace a vlivem stárnutí se snižuje pružnost.
e) Pneumatické pérování
U tohoto pérování pruží vzduch v uzavřené nádobě, která je vytvořena z pružného měchu, nebo z ocelového válce ve kterém je píst utěsněný membránou.
5)Progresivita pérování: je dosažena určitými konstrukčními úpravami.
Dosahujeme jí:
1) nestejným stoupáním závitů
2) proměnným průměrem pružiny(soudečková,kuželová)
3) doplněním pružiny pryžovým blokem
 

2 lidé ohodnotili tento článek.

Komentáře

1 Petra Petra | Web | 23. května 2008 v 16:40 | Reagovat

Bleskovka♥..sry za reklams

...

hezkje blog!

2 entr entr | 3. března 2011 v 20:03 | Reagovat

jako moc mě to pomohlo pěkně udělané 8-)

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama