Palivová soustava vznětových motorů

23. května 2008 v 17:35 | kubajzlik |  Oprava a údržba vozidel

Maturitní otázka č. 22. Palivová soustava vznětových motorů


Účel:
1) Dopravit palivo do spalovacího prostoru
2) Palivo ve spalovacím prostoru vhodně rozprášit a rovnoměrně rozdělit
3) Řídit vstřikování časově, ale také z hlediska množství
Schéma palivové soustavy:
1 - Palivová nádrž
2 - Hrubí čistič paliva
3 - Podávací čerpadlo
4 - Jemný čistič paliva
5 - Vstřikovací čerpadlo
6 - Vysokotlaký čerpadlo
7 - Vstřikovače (trysky)
8 - Zpětné vedení







Základní rozdělení vstřikovacího zařízení vznětových motorů:

1) Vstřikovací zařízení se stejným počtem vstřikovacích jednotek, jako je počet válců:
a) Řadové vstřikovací čerpadlo
b) Samostatná vstřikovací jednotka

2) Vstřikovací zařízení s jedním vstřikovacím čerpadlem a s vysokotlakým rozdělovačem paliva. Používají se u vznětových motorů osobních automobilů a lehkých užitkových vozidel

V současné době se používají dvě konstrukční provedení:
a) Jednolistové čerpadlo s axiálním pohybem pístu, kde počet výtlačných zdvihů na 1 otočení odpovídá počtu válců motoru.
b) Dvoulistové čerpadlo s protiběžným radiálním pohybem pístů

3) Nové vstřikovací systémy s elektronickou regulací:
Palivová soustava LPD ( Pumpe, Leitung, Diese = čerpadlo, potrubí, tryska). Vysokotlaký vstřikovací systém se samostatnými jednolistovými vstřikovacími čerpadly poháněnými vačkovým hřídelem ventilového rozvodu.

4) Palivová jednotka se sdruženými vstřikovacími jednotkami


Čištění paliva:

Životnost vstřikovacího zařízení je značně závislá na dokonalém vyčištění paliva. Na čističe jsou kladeny stále vyšší nároky. Čističe jsou obvykle uspořádány tak, že čím blíže ke vstřikovacímu čerpadlu popř. trysce, tím je čistič jemnější (účinnější)
Poslední čistič bývá umístěn před vstřikovací tryskou.

Požadavky čističe:
- možnost odvzdušnění
- malý průtokový odpor
- snadná vyměnitelnost čistících vložek a jejich velká účinnost
Konstrukce čističe:
Čistič s papírovou čistící vložkou
- hvězdicový čistič
- čistič s vinutou čistící vložkou

Palivové potrubí:

Nízkotlaké potrubí:
Spojuje nádrž s dopravním čerpadlem, dopravní čerpadlo s čističem a čistič s vstřikovacím zařízením, přepadové potrubí
Na výrobu trubek se požívá materiál který odolává otřesům - ocel, měď, pryž…
Musí také odolávat působení paliva

Vysokotlaké potrubí:
Ocelové tlustostěnné bezešvé trubky. Jejich světlost je závislá na dopravovaném množství paliva. Nejčastěji se používají trubky a rozměrech 6x1,5 až 10x5mm. Vnitřní průměr trubky má značný vliv na vstřikovací proces.

Vstřikovací jednotka:
Požadavky na vstřikovací zařízení:
- všechny vstřikovací jednotky musí přesně odměřovat a vytlačovat potřebné dávky paliva
- píst vstřikovací jednotky musí dokonale utěsnit vysoký tlak paliva, ale musí se ve válci pohybovat. Je utěsněn ve válci přesným zabroušením a lapováním.
- Změna dávky paliva, kterou se mění výkon motoru musí probíhat u všech pístů a současně musí být stejně velká.
- Pohon vstřikovacího čerpadla musí být upraven tak, aby bylo možno nastavit, nebo seřídit základní předstřik
- počet výtlačných závitů pístu musí být u dvoudobých motorů stejný jako otáčky jako otáčky hřídele a čtyřdobých poloviční
- pokud je požadováno, musí být možnost měnit moment vstřiku i za chodu motoru. Protože do vstřikovacího zařízení může proniknout vzduch, který způsobuje poruchy v činnosti, musí být celý systém možno odvzdušnit
- protože mezi pístem a válcem vstřikovací jednotky a mezi jehlou a tryskou jsou velmi malé vůle, musí být velice kvalitně vyčištěno palivo. Velikost nečistot nesmí překročit rozměr 0,002 - 0,003mm

Pohon čerpadla:
Čerpadlo je poháněno přes příslušné převody od klikového hřídele k motoru. Hnací a hnaný hřídel čerpadla jsou spojeny spojkou. Do pohonu čerpadla může být vložen přesuvník vstřiku.
Přesuvník vstřiku:
Začátek vstřiku paliva před horní úvrať pístu motoru má základní vliv na rozložení i průběh spalovacího procesu.


Mazání:
Vhodně zvolené mazání má vliv na životnost vstřikovacího čerpadla.
Existují tři druhy mazání:
- olejovou výplní ve vstřikovacím čerpadle
Napájení vstřikovacího čerpadla má mazací okruh motoru.
- vlastní tlakové mazání

Mechanická regulace řadového vstřikovacího čerpadla:
Neexistuje žádná pevná poloha regulační tyče, při které by si vznětový motor udržel své otáčky bez pomoci regulátoru. Při běhu na prázdno by otáčky bez regulátoru buď klesaly až do zastavení motoru, nebo by postupně stoupaly až do maximálních otáček.
Je žádoucí aby vstřikovací čerpadlo vznětového motoru musí být vybaveno regulátorem otáček.
V současné době se používají:
a) mechanické odstředivé regulátory
b) regulátory elektronické

Účel a druhy regulace:
Účel je závislí na požadovaných vlastnostech motoru a úzce souvisí s druhem regulace
1) Výkonnostní regulace (otáčková)
Regulátor nastavuje při zvolených otáčkách sám a bez cizího zásahu požadované množství paliva, které je podle odebíraného výkonu potřebné k udržení požadovaných otáček.
2) Omezovací
Regulátor ovládá pouze volnoběžné a maximální otáčky. V oblasti mezi volnoběžnými a maximálními otáčkami je regulátor neúčinný.


Samostatná vstřikovací jednotka:
Označení motoru s touto vstřikovací jednotkou.
PLD (Pumpe Leitung Diese) - konstrukce je podobná jako u řadového vstřikovacího čerpadla. Vstřikovací jednotka je umístěna na hlavě válců a je vysokotlakým potrubím spojena se vstřikovacím, který momentálně v hlavě válců.

Palivová soustava s tlakovým zásobníkem Common Rail:
U tohoto systému je odděleno vytváření tlaku a vstřikování. Vstřikovací tlak je vytvořen nezávisle na otáčkách motoru a vstřikovaném množství paliva. Palivo je připraveno pro vstřikování ve vysokotlakém zásobníku paliva (Rail). Okamžik vstřiku a množství vstřikovaného paliva jsou vypočítány elektronickou řídící jednotkou. Vstřikované množství paliva je dáno tlakem paliva a dobou otevírání ventilu. Ventil je otevírán elektromagneticky.

Velikost tlaku je u vznětových motorů kolem 200MPa.
1) Čepová tryska:
Používá se pro motory s nepřímím vstřikem
2) Trysky tvorové
Otevírací tlak trysky se pohybuje kolem 20Mpa. Na tento tlak musí být nastavena síla pružiny, která uzavírá výstupní trysku. Počet otvorů závisí na volbě konstruktéra. Může být od 1 až do 12 otvorů. Otvory mají průměr 0,15 až 0,4mm a úhel otevření otvorů bývá 90° až 150°


Jednolistové rozdělovací čerpadlo (rotační):
Tento druh čerpadel je vhodný pro motory osobních a menších užitkových automobilů.
Výhody:
- malá hmotnost
- nezávislost na mazacím systému
- použití pouze jednoho pístu zaručuje ve všech válcích motoru stejný začátek dopravy paliva a stejnou velikost dávky paliva.

Nízkotlaký okruh palivové soustavy:
Patří sem:
- palivová nádrž
- čističe paliva
- lamelové dopravní čerpadlo
- řídící redukční ventil a škrtící tryska

Lamelové dopravní čerpadlo nasává palivo do nádrže a dodává palivo do vnitřního prostoru skříně čerpadla. Protože ve skříni čerpadla je požadován tlak závislí na počtu otáček, je nutné použít redukční ventil, který zajišťuje aby určitým otáčkám odpovídá požadovaný aby určitým otáčkám odpovídal požadovaný tlak paliva (se stejnými otáčkami tlak stoupá). Určitá část paliva proudí přes redukční ventil zpátky do sání dopravního čerpadla. Z důvodu chlazení a samočinného odvzdušnění vstřikovacího čerpadla proudí část paliva přes škrtící trysku zpět do nádrže.

Soustavy s těmito jednotkami jsou označovány:
PDE (Pumpe Diese Einheit)
UIS (Umit Injektion Systém)

U tohoto systému zcela odpadá vstřikovací čerpadlo a vysokotlaké potrubí. Nevýhodou předcházejících systémů je cesta nafty mezi vstřikovacím čerpadlem a vstřikovačem.

Konstrukce:
Sdružené vstřikovací jednotky jsou umístěny v hlavě válců, jsou ovládány rozvodovým vačkovým hřídelem.

Vstřikovací jednotka Common Rail:
 

4 lidé ohodnotili tento článek.

Komentáře

1 Lamer Lamer | 29. dubna 2009 v 21:21 | Reagovat

ty si kokot ??! jak sem to cetl sem z toho uplne paf jednu chvily tu pak najednou chybi polovina textu a zrazu neco jineho jako takova prace fakt stoji za hovno ..

2 kubajzlik kubajzlik | E-mail | Web | 30. dubna 2009 v 8:23 | Reagovat

Jsou to jen "Body" k naftoví soustavě, otázku si k tomu vytvoř sám ztoho! Nikdy ti nikdo nedá nic zadarmo, a nenutím tě to ode mě kopírovat/stahovat.......jenom sem to sem dal, že na netu je vopravdu hovno ze SIVka.

3 jendaa jendaa | 10. června 2009 v 15:27 | Reagovat

tak jako jsou tu fakt jen body!! který jsou tak jako na ho..o Chtěl jsem si opsat jen to nej nutnější ale ani to tu neni !!!§ :-D  O_O

4 kubajzlik kubajzlik | E-mail | Web | 10. června 2009 v 17:29 | Reagovat

;-) přesně nikdo tě to nenutí stahovat opisovat. odmaturovat se stím dá tak neví mjakej máš problém 8-O

5 petrrrrr petrrrrr | 20. dubna 2010 v 18:23 | Reagovat

celý je to k prdu tohle až řekneš učiteloj tak tě vyrazí :-D chce se mi z toho :-!

6 jakub jakub | 20. dubna 2010 v 18:25 | Reagovat

co to je :-) to je recept na jablkový koláč :-D

7 tom tom | 20. dubna 2010 v 18:27 | Reagovat

s tim tam fakt nelez :-P

8 tom-katchenka tom-katchenka | 24. června 2010 v 20:33 | Reagovat

a na jaký škole si jsi stím maturoval? a za kolik? O_O  :-)

9 plihal plihal | 17. ledna 2012 v 10:36 | Reagovat

ty si kokot ! se tu s tim sere a co delas ty, ty delas hovno jenom kopirujes !

10 covellite covellite | Web | 8. září 2016 v 23:40 | Reagovat

pujcka bez registru od banky :-D

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama