Nehybné části motoru

23. května 2008 v 17:07 | kubajzlik |  Oprava a údržba vozidel

Maturitní otázka č. 11. Nehybné části motoru


1) Kliková skříň
2) Válce
3) Hlava válců
4) Výfukové a sací potrubí

Účel:
- Vést a spojovat všechny důležité části motoru
- Zachycovat a přenášet síly klikového mechanismu, síly ventilového rozvodu a síly vytvářené pomocnými stroji s motorem spojenými
- Umožnit upevnění motoru k rámu, či samonosné karosérii

1) Kliková skříň
Hlavní části
- vlastní skříň
- spodek skříně
- úchytky pro upevnění motoru

Materiály:
- litina
- ocel na odlitky
- ocelový plech
- lehké slitiny


2) Válce
Účel:
- vést píst v průběhu zdvihu
- zachycovat tlaky které vznikají v průběhu pracovního cyklu
- odolávat tepelnému a chemickému namáhání které vzniká při práci

Materiál válců:
- litina
- ocel
Vnější obal válce může být vyroben z lehkých slitin

Konstrukce:
1) Válce chlazené kapalinou
Válce v celku s pláštěm chladícího prostoru. Pracovní válec je ve formě jednoduchého pouzdra zasunutý do vnějšího obalu válce, tato úprava může mít dvojí provedení:

a) Suchá vložka válců - vložka se přímo nestýká s chladící kapalinou, je zalisována do obalu válců velice těsně
b) Mokrá vložka válců - pouzdro je vloženo do obalu volně a jeho vnější povrch se přímo stýká s chladící kapalinou

2) Válce chlazené kapalinou

3) Hlavy válců
Účel:
- Tvoří víko válce a tím část spalovacího prostoru
- U čtyřdobých motorů jsou v hlavě válců umístěny rozvodové orgány, kanály pro přívod paliva a odvod spalin, ventilová sedla a vodítka ventilů.
- U zážehových motorů je v hlavě otvor pro svíčku
- U vznětových motorů je v hlavě válců umístěn otvor pro žhavící svíčku
- Jsou v ní chladící prostory (otvory), u vzduchem chlazených motorů je hlava zebrovaná.

Materiál:
- u kapalinou chlazených motorů se používá litina, nebo ocelolitina
- u malých motorů se používají lehké slitiny
- U vzduchem chlazených motorů se požívají stejné materiály..

Mezi hlavou válců a válcem se používá speciálně uložené těsnění. Může být polotvrdé (preparovaný asbest, klingesit apod..). Často se používá těchto materiálů tzv. metaloplastové těsnění.
 

Buď první, kdo ohodnotí tento článek.

Komentáře

1 A-L-F-I A-L-F-I | 21. října 2008 v 20:44 | Reagovat

Diky poli ted se mi to hodi

2 kubajzlik kubajzlik | E-mail | Web | 22. října 2008 v 11:17 | Reagovat

jasnačka, pohoda. A co jak ti to jde sereš to nebo se pilně učíš?

3 Argon Argon | 25. října 2016 v 9:48 | Reagovat

Technologie výroby hliníkových pístů pro auta i motocykly:

http://www.almet-pistons.com/aluminium-pistons/

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama