Klikové ústrojí ▬ Akumulátor

23. května 2008 v 17:24 | kubajzlik |  Oprava a údržba vozidel

Maturitní otázka č. 19. Klikové ústrojí ▬ Akumulátor


V automobilech se většinou používají zkrácený klikový mechanismus, který se ukládá z pístu, ojnice a klikového hřídele. Píst s ojnicí je spojen pístním čepem.



Písty:

Účel:
  • zachytit tlak plynů, které vznikají při hoření, převést sílu kterou tlak plynů vytvoří na ojnici a dále na klikovou hřídel
  • utěsnit spojovací prostor od klikové skříně
  • co nejrychleji odvést teplo ze dna pístu, nebo stěn válce
  • U dvoudobých motorů řídí píst výměnu náplně válce

Namáhání pístu:
a) Mechanické
b) Tepelné
c) Chemické


Konstrukce pístu:
1 - dno pístu
2 - kroužková část pláště pístu (koruna)
3 - vodící část pláště pístu
4 - nálitek pro pístní čep (pístní oko)








Druhy pístů:
1) Bimetalový:
a) Píst s ocelovým kroužkem
b) Píst se segmentem
c) Píst s ocelovými pásky

2) Píst se štěrbinou:

3) Píst se zalitým prstencem:
Používá se u vznětových motorů

4) Vícedílné skládané písty:
U vznětových motorů s velkým průměrem pístu. Dno pístu je ocelové nebo litinové a je zašroubováno do tělesa pístu

5) Píst s olejovým chlazením:

Značení pístů:
Písty se značí na dně pístů
Značení pístu obsahuje:
· Označení výrobce, někdy datum výroby
· Značka pro správnou polohu pístu
· Rozměrové označení pístu
· Označení toleranční třídy v rámci jmenovitého rozměru. Nejčastěji se značí písmeny A, B, C, (D, E)
· Označení hmotnostní skupiny pístu, obvykle jsou dvě skupiny označené římskými číslicemi
· Označení rozměrové skupiny oka pístu (X, Y)


Písty se vyráběj většinou ve třech jmenovitých rozměrech. Druhé dva rozměry jsou opravárenské (výbrus)

Odstupňování průměrů bývá 0,2 - 0,25mm u osobních automobilů a 0,5mm pro motory nákladních automobilů
Koruna pístu:
Jsou v ní vytvořeny z pravidla 3 proužky pro pístní kroužky, mezi kterými jsou umístěny tzv. můstky. Pístní kroužky, drážka a vnitřní stěna válce společně s mazacím olejem vytváří těsnící systém, který zabraňuje pronikání plynů ze spalovacího prostoru klikové skříně a oleje ze stěny válce do spalovacího prostoru.

Pístní kroužky:
Jsou pružné prstence v jednom místě rozříznuté. Místo rozříznuté se nazývá zámek, vůle zámku ovlivňuje spotřebu oleje a utěsnění spalovacího prostoru. Pro uložení kroužku do válce vůle 0,05 - 0,3mm. U čtyřdobých motorů jsou 2 - 3 těsnící a 1 až 2 stírací.

Pístní čepy:
Pístní čepy přenáší síly mezi pístem a ojnicí, aby se nezvyšovali setrvačné síly musí mít menší hmotnost. Vzhledem k rázovému namáhání musí být čepy vyrobeny z velmi houževnaté oceli, povrch musí být zpevněn a kvalitně obroben a povrchově upraven

Uložení pístního čepu:
1) Uložení v pístu - je uložen většinou s velmi malou provozní vůlí, tak že se dá
volně zasunout do pístu ohřátého na teplotu 60 až 120°C
2) Uložení v oku ojnice:
a) Uložení s vůlí
Pokud je čep uložen s vůlí musí být v oku ojnice kluzné ložisko
b) Pevné uložení
Čep je v oku ojnice uložen s přesahem, v tomto případě oko ojnice není opatřeno pouzdrem

Ojnice:
Účel:
- spojit píst s klikovou hřídelí
- převést síly s pístního čepu na klikový hřídel
- změnit přímočarý vratný pohyb pístu na otáčivý pohyb klikové hřídele.

Namáhání ojnice:
1) Na tlak
2) Na tah
3) Na ohyb

Materiál ojnic:
· Nejčastěji legovaná ocel
· Litina
U malých motorů se používají legované hliníkové slitiny
· Slitiny titanu
· Spékané kovy





Konstrukce:

1 - Oko
2 - Dřík
3 - Hlava
4 - Víko



Kliková hřídel:
Účel:
a) převádět posuvný pohyb ojnice na otáčivý
b) větší část točivého momentu převést na setrvačník a dále na spojku vozidla
c) menší částí točivého momentu pohánět ventilové rozvody a další agregáty

Materiál hřídele:
· U méně namáhaných motorů se vyrábí z uhlíkové oceli
· U více namáhaných motorů z legované oceli

Konstrukce:


Akumulátor:
Princip:Procházející proud v nich vyvolá vratné chemické změny, které se projeví rozdílným elektrochemickým potenciálem na elektrodách. Z elektrod se pak dá čerpat na úkor těchto změn elektrická energie zpět
Účel: dodává energii do spotřebičů když je motor vypnut a k samotnému nastartování.
Kapacita: Je to schopnost dávat určitý proud po určitou dobu. Na akumulátoru je kapacita označena v A/h. např.: 100A/h 100ampér po dobu 1 hodiny do vybití akumulátoru
Životnost: není omezena počtem cyklů, ale výkyvy provozní teploty(-1stupenC¨snižuje 1%kapacity). Životnost může být při správné údržbě až 5 let, přičemž kapacita zůstává konstantní až do konce použitelnosti, kdy dojde ke zkratu olověných desek.
Nová AKU-dolévá se elektrolyt Stará voda
 

1 člověk ohodnotil tento článek.

Komentáře

1 LaneJeannine23 LaneJeannine23 | E-mail | Web | 31. července 2012 v 14:24 | Reagovat

It's understandable that money can make people independent. But how to act if someone doesn't have money? The only one way is to try to get the <a href="http://goodfinance-blog.com">loans</a> or auto loan.

2 ivanhoe ivanhoe | Web | 20. června 2015 v 9:54 | Reagovat

vzor půjčky na směnku :-)

3 Medard Medard | 28. června 2016 v 10:53 | Reagovat

Velké písty a jejich výroba:

http://www.almet-pistons.com/large-pistons/

4 habdalah habdalah | Web | 9. září 2016 v 8:01 | Reagovat

půjčka online hrob O_O

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama