Činnost dvoudobého zážehového motoru

23. května 2008 v 17:36 | kubajzlik |  Oprava a údržba vozidel

Maturitní otázka č. 23. Činnost dvoudobého zážehového motoru


To jsou dva zdvihy pístu, výměna náplně ve válci je řízena buď pístem, nebo šoupátky. Jestli že je řízena pístem, jsou ve válci sací kanál, výfukový kanál a jeden, nebo dva přepouštěcí kanály. Na rozdíl od čtyřdobého motoru je pro pracovní cyklus využívána i kliková skříň. Je rozdělena na stejný počet stejně velkých komor, kolik je v motoru válců. Mazání je prováděno buď mastnou směsí, nebo je olej přiváděn čerpadlem z olejové nádrže k mazaným místům.

Činnost:
Píst se pohybuje z dolní úvratě do horní úvratě:

Činnost v klikové skříni:
Po uzavření přepouštěcího kanálu pístem se v utěsněné klikové skříni zvětšuje objem a vzniká podtlak 20 až 40kPa. Jakmile je sací kanál pístem uvolněn, začíná nasávání směsy do klikové skříně.

Činnost ve spalovacím prostoru:
Po uzavření výfukového kanálu začíná stlačování zápalné směsy, dojde k zapálení k zapálení směsi jiskrou.

Píst se pohybuje z DÚ do HÚ:

Činnost ve spalovacím prostoru:
V důsledku hoření směsy se rychle zvýší tlak i teplota, vzniklé plyny se rozpínají a tlačí píst do dolní úvratě

Činnost v klikové skříni:
Píst uzavře sací kanál a směs uzavřená v klikové skříni se začne stlačovat. V klikové skříni vznikne přetlak 30 až 60 kPa.

Výměna náplně:
Nejprve horní hrana pístu otevře výfukový kanál a zplodiny z hoření prudce unikají z válce do výfukového potrubí. Bezprostředně po poklesu tlaku ve válci, horní hrana pístu otevře i přepouštěcí kanál a čerstvá směs stlačená v klikové skříni proudí do pracovního válce a současně vytlačuje zplodiny z hoření. Výměna náplně končí za DÚ, uzavřením přepouštěcího a následně i výfukového kanálu.

Vyplachování válce:
Krátká doba pro výměnu náplně (výplach válce) snižuje součinitel plnění válce. Během výměny náplně dochází ke smíchání čerstvé směsy a zplodin z hoření.
Existují dva základnídruhy vyplachování válce:
a) příčné vyplachování
Výfukový a přepouštěcí kanál leží proti sobě a dno pístu je opatřeno deflektorem
b)
Válec je opatřen dvěma přepouštěcími kanály, které jsou navzájem skloněny asi o 120°. Mezi těmito je jeden kanál výfukový. Dno pístu je mírně vypouklé. U této konstrukce je menší nebezpečí vniknutí čerstvé směsy do výfuku.

Funkční odlišnosti dvoudobého a čtyřdobého zážehového motoru:
Kliková skříň je rozdělena na stejně velké komory, jako je počet válců v motoru, může být utěsněna kliková hřídel a ojnice ve valivých ložiskách, protože jsou méně namáhaná na mazání. Nejčastěji se používají válečková, nebo jehlová ložiska, klikový hřídel musí být dělený.

Písty:
Na pístech jsou pouze těsnící kroužky, které jsou zajištěny proti otočení. U dvoudobých motorů jsou použity větší vůle pístu, pístních kroužků i čepu , to je proto že píst je více namáhán tepelně než u čtyřdobých motorů.

Mazání:
- Ztrátový - mastnou směsí (olej, benzín)
- samostatné (olej je v samostatné nádrži)
 

Buď první, kdo ohodnotí tento článek.

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama